Våra ordningsregler

ATTITYD

  • Lämna Egot i dörren.
    Är du störst, starkast och snabbast? Bra, då är du förmodligen förebild för någon. En förebild beter sig föredömligt. Var ödmjuk. Här är ingen bättre än någon annan. Vi strävar alla mot att bli bättre.
  • Inställning.
    Din inställning är viktig för både din egen träning men även för dem runt om dig. Vi lär oss av allt vi gör, det finns inga misslyckade försök utan inställning och ansträngning i varje pass och övning är viktig. Korrekta och kontrollerade rörelser och repetitioner är utgångspunkten och sedan anpassar vi vikter och intensitet för att det ska passa alla.
  • Fuska inte.
    Det finns absolut ingenting att tjäna på att fuska. Du får inget för det. Halva repetitioner fyller inget syfte (förutom vid skada, rehabilitering eller specialträning). Var ärlig mot dig själv. Om någon som står vid sidan säger till dig så lyssna på dem, då de troligen har rätt i vad de ser.
  • Hänsyn
    Uppträd mot andra som du vill att de ska uppträda mot dig. Respektera dina kamrater och coacher.
  • Information:
    Informera coahen om du har skador eller begräsningar, eller om dagsformen inte är helt 100.

RESPEKT

  • Lyssna:
    Vi lyssnar på vad coacherna förmedlar, både på genomgång och under passen. Det coachen säger är det som gäller, vi går ingen ”egen” väg. Coachen finns där för din skull.
  • Personalytor:
    Respektera dessa ytor som privata.
  • Hälsa:
    Säg hej när du kommer och hej då när du går. Introducera dig för de du inte träffat och välkomna de som är nya. Vi är en ”familj” som växer hela tiden, där alla ska känna samma samhörighet.
  • Tid:
    Kom i tid till passen, alla kan vi komma för sent någon gång meddela detta då, men sätt det inte i system.

PASS

  • Bokning:
    Boka enbart de pass du avser gå på. Säkerhetsboka inte bara för att.
  • Avbokning:
    Boka av tidigt som möjligt, avbokning senare än 3 timmar innan passet startar, debiteras med en avgift på 50 kr. Boka alltid av när du inte kan komma oavsett. För varje pass du bokar dig på och inte dyker upp, finns det risk för att det sitter en annan atlet hemma och hoppas på att just din plats ska bli ledig. 
  • Förberedd:
    Kom förberedd till passet, läs igenom och titta på övningarna i ordlistan om du är osäker. Se till att du har med dig den utrustning som behövs samt att du har funderat på skalning.
  • Incheckning:
    Det är ditt ansvar att vara incheckad i Wodify när passet börjar. Notera att du inte får checka in förrän du kommit till boxen.
  • Avslutas:
    Ett pass är klart när hela gruppen är klara. Uppmuntra och stötta alltid de som är kvar, de kommer att göra samma sak för dig. Börja inte plocka och stressa iväg, nästa gång är det du som annars står ensam kvar.

SÄKERHET

  • Rigg/stång:
    Ha aldrig redskap eller person bakom dig vid arbete i riggen eller tynga squat och lyft.
  • Barn:
    Vi vill att alla barn ska känna sig varmt välkomna hos oss. 421 är dock ingen lekplats och vikter/stänger/maskiner är inga leksaker. Det är en mycket öppen träningsyta och vikter lyfts och svingas både före, under och efter pass. För att det inte ska inträffa några skador varken på barn, vuxna eller utrustning så låter vi inte våra ömtåliga barn vistas på det svarta golvet. Vi erbjuder istället barnen en mysig del en trappa upp, där de både kan leka, rita, eller sitta i soffan med något eget, under ditt ansvar. När ni lämnar lekrummet är det ditt ansvar som förälder att se till att det är städat/undanplockat.
  • Icke medlemmar:
    Ni får inte släppa in någon i boxen, för träning, utan Maggie eller Mackes vetskap.
  • Lämna boxen:
    Följ anvisningarna på ytterdörren för hur boxen stängs ner, så inga otillbörliga kommer in och förstör/tar sådant som inte är deras. Detta är ALLAS gemensamma ansvar.

LOKAL & UTRUSTNING

  • Droppa vikter:
    Vi dumpar inte kettlebells, hantlar och tomma skivstänger i golvet, detta då de då kan gå i sönder. Stänger med viktskivor från 10 kg och uppåt är OK att droppa, men om du har möjlighet försök få ner stången under kontroll. Det är ALLTID okej att släppa vikter på för att undvika skada. 
  • Magnesium:
    Vi använder flytande magnesium förutom vid tävling då är vanligt kalk i blockform ok. Annars är det alltid flytande som gäller även om du tränar open gym. Vi önskar att ni stänger burkarna efter er så det inte torkar.
  • Städning:
    Vi hjälps åt efter passen att plocka undan utrustningen som vi använt. Vikter, kettelbells, roddmaskiner, band osv. ska tillbaka på sin plats. Stänger borstas av, magnesium torkas av, rep hängs upp osv. Tränar du själv på open-ytan så gäller samma sak, du ser till att det ser ut som innan du började träna. 
  • Boxyta:
    De schemalagda klasserna har alltid företräde till utrustning och lokalen. Plocka undan och ge utrymme för klassen i god tid innan klassens start, rådfråga coachen om du är osäker på vilken utrusning klassen behöver.
  • Personliga ägodelar:
    Vi lämnar inte kvar något personligt tex. handduk, hopprep och vattenflaska utöver det som får plats i din svarta låda i omklädningsrummen. Allt annat hamnar i kvarglömt lådan. Tänk på lukt och hygien och ta hand om dina svettiga träningskläder och våta handdukar.
  • Trasig utrustning & synpunkter:
    Maila info@421Crossfit.se om det är någon utrustning som är trasig, något som behöver åtgärdas eller om du har några förbättringsförslag.  
  • Till sist:
    Det är vi tillsammans som skapar boxen!