421 Crossfit Göteborg | FAQ
16171
page-template-default,page,page-id-16171,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

FAQ

Liten ordlista

A

ABMAT situp Situp med hjälp av ABMAT Video 

AS = Air Squat Knäböj utan vikt, där höften ska passera knäna – below parallell – för att vara godkänd Video  

Amanda (Girl) På tid 9-7-5 repetitioner av snatch (RX 60/40kg) och muscle ups

AMRAP = As Many Rounds/Reps As Possible På bestämd tid, ska du göra så många repetitioner eller varv du hinner. Ex. Cindy

AMSAP = As Many Seconds As Possible Du ska hålla en övning så många sekunder du kan, förutbestämt antal gånger. Tex. 8 x hollow rock, din maxtid. 

Angie (Girl) På tid 100 Pull-Ups, 100 Push-Up, 100 situp och 100 Air Squat.

Annie (Girl) På tid 50-40-30-20-10 repetitioner av double unders och situp.

B

BS = Back Squat Knäböj med stång bak på skuldrorna Video

Barbara (Girl) På tid 5 rundor av 20 Pull-Ups, 30 Push-Ups, 40 Situp och 50 Air Squat 

Barbell (=skivstång) Stången som vi lyfter med. På skivstången sätter man viktplattor med olika vikt. Bild  

Bar muscle up Kombination av pull-up och dip, där du hänger i riggen för att sedan häva dig upp till en hand-stående position på riggen.  Video 

Below parallell Höften går under linjen på knäna, alltså passera det parallella planet när rumpan och knäna är i samma höjd. Bild  

Benchmark (=referenspass) Pass, lyft eller WOD du gör upprepade gånger för att se hur du har utvecklats i din träning. Girls används ofta som benchmarkpass.

Boxjump jämfota hopp upp på en låda/box. Video  

Burpee Du börjar med bröst och lår nuddande vid marken, sedan tar du dig upp – hur du vill – till stående och klappar bakom huvudet. Video 

BW = Body Weight Din egen kroppsvikt. 

Benchpress (=bänkpress) Ligg på bänk och pressa stången från bröst upp till utsträckta armar. Video 

 

C

CFT = CrossFit Total Total vikt av squat, press and deadlift under en WOD. 

Chelsea (Girl) EMOM 30 minuter varje minut gör du 5 Pull-Ups, 10 Push-Ups och 15 Air Squat. För RX är målet att klara samtliga rundor. 

Clean (= frivändning) Två varianter Squat och Power. Är det inte uttalat får du välja. Du lyfter tyngre i en Squat Clean men arbetar fortare med power clean. 

Cindy (Girl): AMRAP 20 minuter 5 Pull-ups, 10 Push-Ups och 15 Air Squat. 

CTB = Chest To Bar Bröstet ska nudda riggen, i nedre läget ska armarna vara fullt sträckta och i det övre läget ska bröstet (nedanför nyckelbenen) vidröra riggen  Video 

 

D

Deadlift (=marklyft) Stången lyfts från marken till den höjd där höft och knän är fullt sträckta och axlarna är bakom stången. Armarna ska vara raka under hela lyftet. Video  

Dead stop (=dött stopp) Rörelse som görs från den tyngsta positionen i lyftet – helt stilla. Ex. första lyftet i ett marklyft eller en knäböj där du börjar i bottenläget. Motsatsen till touch and go.

Diane (Girl) På tid 21-15-9 repetitioner av deadlift (RX 100/70kg) och HSPU.

Dip Bar Från utsträckta armar, gå ner så att axeln är nedanför armbågen. Se även Ring Dip. Video   

DU = Double Under Dubbel hopp med hopprep. Repet passerar två gånger under fötterna på ett hopp. Video  

D.T (Hero) På tid 5 rundor av 12 deadlift (RX 70/50kg), 9 high power clean (RX 70/50kg) och 6 GTO (RX 70/50kg).

Dumbbell (=hantel) Kort stålstång med fasta vikter. Bild  

E

Elizabeth (Girl) På tid 21-15-9 av power clean (RX 60/40kg) och ringdips.

EMOM = Every Minute On the Minute. Varje ny minut gör du ett antal reps av en eller flera övningar. Därefter vilar du resten av minuten, till nästa minut börjar. 

Eva (Girl) På tid 5 rundor 800 m löpning, 30 Kettlebell sving (RX 32/24 kg) och 30 Pull-Ups. 

 

F

Fight Gone Bad: WOD med 3 rundor: 1 min WB, 1 min Sumodeadlift High Pull, 1 min Boxjump, 1 min Push Press och 1 min rodd. Score is total antal reps. 

Flight simulator Double Under WOD 5-10-15…45-50-45…15-10-5 double under på bestämd tid. Först gör du 5 hopp, sedan 10, sedan 15 upp till 50 för att sedan vända neråt. Varje runda måste vara obruten dvs. missar du på 46 när du ska göra 50 hopp måste du börja om och göra 50 obrutna tills du klarar det.

Foam roller Cylinderformad rulle – kan bestå av olika material – som du “rullar upp” stela och överansträngda musklerna på. Bild 

Fran (Girl) På tid 21-15-9 thrusters (RX 43/30kg) och Pull-Ups. 

Front rack lunges Utfallssteg med vikt framför kroppen. Video stång, Video dumbbell.  

FS = front squat Knäböj med vikt/stång vilandes på axlarna fram i rackposition, armbågarna pekar rakt fram.  Video  

G

GHD = Glute Ham Developer Bild 

GHD situp Situp på GHD. Video 

GS = Goblet squatf Squat med kettlebell mot bröstet.

Good morning Tränar baklår, rygg och mage, genom att först skjuta bak höften och sedan skjuta fram den igen. Video 

Grace (Girl) På tid 30 GTO (RX 60/40 kg) stången ska nudda axlarna vid varje lyft.

GTO = Ground to overhead Du ska få stången från golvet till över huvudet på vilket sätt du vill.

 

H

Hangposition Förkortat hang, innebär att vikten hålls ovanför knäna innan ett lyft. Kan sättas framför flera olika lyft. Tex. hang clean, hang snatch. 

Hang clean Frivändning som startar med stången ”hängande” ovanför knäna, stången fångas i en squat rörelsen avslutas i uppsträckt läge. Video 

Hang power clean Frivändning som startar med stången ”hängande” ovanför knäna, gå inte ner i en squat utan fånga stången i stående position. Video

HSPU = HandStand Push-Ups Hand-stående armhävning  Video Strikta Video Kippade

Handstand walk Gå på händer. Video

Helen (Girl) På tid 3 rundor 400 m löpning, 21 svingar (RX 24/16kg) och 12 Pull-Ups.

Hero WOD: extra tuffa WOD som, girls, är döpta. Hero WOD:arna är döpta efter stupade amerikanska militärer och är sällan under 20 minuter, alla respektingivande. Murph är en av Hero WOD:arna. 

Hollow Rock: Övning för magen. Video

I

Isabel (Girl) På tid 30 snatchar (RX 60/42,5 kg).

J

Jackie (Girl) På tid 1000 m rodd, 50 Thrusters (RX 20/10kg), och 30 Pull-ups. 

Jerk: stöt

 

K

Karen (Girl) På tid 150 WB (RX 9/6 kg). 

Kelly (Girl) På tid 5 rundor 400 m löpning, 30 Box Jump, 30 WB (RX9/6kg). 

Kettlebell Klotformad vikt med handtag. Kan användas på många olika sätt, tex. att svinga, rycka eller stöta med. Finns i många olika vikter, allt från 4kg till 50kg+ Bild 

Kippa När höften används för att göra en övning lättare. Finns olika tekniker, tex. gymnastisk kip eller butterfly kip. Video Butterfly  

KTE = Knees To Elbows Övning i rigg där du nuddar armbågarna med knäna. Övningen utförs kippade och inte strikt.

L

L-sit Du sitter på marken och trycker dig upp i en L-position och håller. Kan även göras i olika redskap. Video 

Lunges (=utfallssteg) Suverän träning för två muskelgrupper – ben och rumpa – samtidigt som du utvecklar bålstyrka och balans. Video 

 

M

Mary (Girl) AMRAP 20 min 5 HSPU, 10 Pistols och 10 Pull-Ups

Metcon Konditionshöjande träning.

Murph (HERO) På tid 1600 meter löpning, 100 Pull-Ups, 200 Push-Ups, 300 Air Squat och 1600 meter löpning. Du får dela upp Pull-Ups, Push-Ups och Air Squat som du vill, det vanligaste är att man genomför det som 20st Cindy varv. Det enda är att man måste inleda med löpning respektive avsluta med löpning.  

MU = Muscle Up Se Bar Muscle Up respektive Ring Muslce Up.  

 

N

Nancy (Girl) På tid 5 rundor 400 m löpning, 15 Overhead Squat (RX 45/30 kg). 

Nicole (Girl) AMRAP 20 min 400 m löpning, max reps Pull-Ups. Notera antal utförda Pull-Ups efter varje utförd runda. 

 

O

OHS = Overhead Squat Knäböj där du håller en stång ovanför huvudet. Video  

P

Pistols Knäböj där du bara använder ett ben. Video  

Power- Innebär att du inte behöver gå ”below parallell”. Ordet power, kortar av rörelsen, du fångar stången stående istället för i en squat. Tex. power clean. 

Power clean Frivändning där du fångar stången stående, rörelsen är klar när du står upprätt med stången vilande på axlarna. Video

Power clean and push jerk (=Frivändning med stöt) Lyft i två moment, först en frivändning och sedan valfri stöt. Video 

Power snatch Vikten går direkt från marken till raka armar i en rörelse, stången fångas i en dipp-position, rörelsen är avslutad när du står med uträtat höft och raka armar. Video

PR = personal record (=personligt rekord)

Press Samlings ord för alla sorters pressar, där axelpress (se shoulder press) är ursprungsövningen, bänkpress är en annan variant. 

Pull Up Inom CrossFit är en pull-Up per definition kippad. För att andra ska förstå att ”vi” menar strikta pull-Up måste man säga innan. Video 

Push jerk En form av stöt. Vikten ska med hjälp av kraft från höften, upp till helt utsträckta armar. Knäna böjs efter stöten med höften, då hoppar du in under stången, för att sedan resa dig upp. Video 

Push press En form av stöt. Vikten ska, med hjälp av kraft från höften, upp till helt utsträckta armar. Knäna får inte böja på sig efter att själva stöten har börjat med hjälp av höft kraften. Video 

Push Up (=armhävning) Från att bröstet och låren nuddar marken, till att trycka sig upp, bara med hjälp av armarna. Video 

 

R

RFT = Rounds For Time Fast arbetsmängd med ett antal fasta varv så fort du kan. D.T är ett exempel på en rounds for time WOD.

Ring dip Från utsträckta armar, gå ner så att axeln är nedanför armbågen. Video 

Ring Muscle Up Från helt raka armar, hängandes, ska du dra dig upp till helt utsträckta armar i toppläge. Använd det grepp som kallas “false grip”, vilket innebär att du flekterar handen så att du hänger på handleden och inte i fingrarna. Video 

Ring Push-Up Armhävning i ringar. Video

Ring row Rodd i ringar. Video  

RM = Repetitions Maximum 1RM står för det maximala du kan lyfta, det du orkar lyfta en gång. 5RM står för det du orkar lyfta 5 gånger, men absolut inte 6. 1RM marklyft skulle alltså vara det tyngsta du kan ta i marklyft.

Rope climp Repklättring med hjälp av fötter. Video

Rope Climb legless Repklättring utan hjälp av fötterna. Video

Row (=rodd) Rodd i en roddmaskin. Det går att ändra inställningen på roddmaskinen så att du antingen ror i meter, kalorier eller watt. Det blir alltså meter rodda, kalorier brända, eller watt producerade. Rodd kan även utföras med skivstänger eller hantlar, men då benämns de också som stångrodd eller hantelrodd. Video 

RX När ett pass utförs som ordinerat. Det är inte skalat och alla övningar utförs med den vikten som passet är skrivet med. Tex. 100/70kg är en indikation på att övningen ska utföras med 100 kg för herrar och 70 kg för damer.

S

Scaled (=skalad) Göra en övning lättare genom att byta ut övningen, sänka vikten för att du inte klarar av just den övningen eller vikten.

Shoulder press (=axelpress) Pressa en vikt från axlarna till fullt utsträckta armar. Video

SU = Single Under Enkelhopp med hopprep. Repet ska passera 1 gång under fötterna på ett hopp. Video 

Situp Magövning, finns i två varianter ABMAT respektive GHD. 

Slamball Kasta en slamball i golvet, från huvudhöjd. Video 

Snatch (=ryck) Vikten går direkt från marken till raka armar i en rörelse, stången fångas i overhead squat, rörelsen är avslutat när du står med uträtat höft och raka armar.  Video 

Snatch balance När du har stången liggandes bak på skuldrorna, med ett brett grepp och hoppar under till ryckposition. Målet är att stången inte ska röra sig uppåt över huvud taget, det är alltså snabbhetsträning för att hitta en bra position i sina ryck. Video

Split jerk En form av stöt. Vikten ska, med hjälp av kraft från höften, upp till helt utsträckta armar. När du skjuter ifrån med höft kraften hoppar du under stången och fångar den i split, med ena benet längre fram än det andra. Video 

Squat (=Knäböj) Höften går below parallell, du ställer dig upp med helt utsträckt höft. Kan göras både med och utan vikt. Ursprungsövningen brukar räknas som back squat,men det finns andra tex. air squat och front squat. 

Squat clean (=frivändning) Där stången fångas i en squat, höft ”below parallell”.   Video

Squat clean and push Jerk Frivändning, där stången fångas i en squat, höften måste vara ”below parallell” för att det ska vara godkänt och sedan en stöt.  Video 

Strikt En övning utförs utan hjälp av att kippa, det är bara råstyrka som gör övningen.

Styrkelyft Sport där du tävlar i tre olika lyft: knäböj, marklyft och bänkpress. Till skillnad från olympisk tyngdlyftning handlar det mer om råstyrka.

Stöt Ett olympiskt lyft. Inom CrossFit ofta ett samlingsnamn för de lyft som tar stången från axlarna, med hjälp av höft-kraft, ovanför huvudet – push press, push jerk och split jerk– medan det inom olympisk tyngdlyftning är termen för frivändning med stöt.

Sumoposition Ställning för att lyfta. Du står då med fötterna bredare än axelbredd, till skillnad från vanlig ställning som ofta är höftbredd. Sumomarklyft är en variant av marklyft.

Sumo deadlift highpull Övning där du först gör ett sumomarklyft och sedan drar vikten upp till hakan. Video

Sumo deadlift Marklyft som utförs i en sumoställning. Video

Svingar Iinom CrossFit betyder svingar normalt amerikanska tvåhandssvingar, alltså att en kettlebell förs från en position mellan benen till ovanför huvudet. Video 

 

T

Tabata: en form av intervall. Du arbetar i 20 sekunder och vilar 10 sekunder, med 8 upprepningar. Uppkom av en japan vid namn Tabata.

Thruster Övning där du gör en front squat, på vägen upp, med hjälp av höften, skjuter upp vikten till helt raka armar, med helt rak kropp, utan att stanna emellan. Video 

Touch and go Övningen görs utan stopp mellan repetitionerna. I ett marklyft när du nuddar golvet med vikten och direkt går upp igen – du får på så sätt hjälp av en liten studs upp. Motsatsen till dött stopp.

TU = Tripple Under Trippel hopp med hopprep. Repet ska tre gånger under fötterna på ett hopp.

T2B = TTB = Toes To Tar Övning i rigg där båda tårna ska nudda stången. Video 

Tumlås Grepp för skivstänger. Du lägger tummen på stången och håller sedan om tummen och stången med resten av fingrarna, detta för att få ett mycket säkrare och hårdare grep. Hjälper även till att spara på underarmarna då de inte behöver hålla i stången på samma sätt. Bild 

Turkish getup Börjar med att du ligger på rygg och håller en vikt stilla ovanför dig. Du går sedan upp till du är helt rak i kroppen, sen ner igen till ursprungspositionen. Vikten ska alltid hållas ovanför kroppen med rak arm. Kan göras med flera olika sorters vikter. Video 

W

WB = Wall ball Inleds med att du håller en medicinboll och gör ett knäböj där höftvecket ska komma djupare än knähöjd. Medicinbollen stöts sedan upp och mitten av bollen ska träffa ett märke eller väggen ovanför märket. Viktigt att tänka på är att få med sig kraften från benen och höften i stöten. Video

Wall climb/walk Du tar dig från magliggande, med fotsulorna mot en vägg, går upp för väggen så att hela kroppen är rak och nuddar väggen. Video 

WOD = Workout Of the Day Dagens pass på, alltid ett nytt med en annan programmering än dagen innan.